سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برای داشتن ارتباط بهتر با کودکان این مقاله را بخوانید

برقراری ارتباط موثر با فرزندان جزو یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های والدین است. مهم نیست که کودک شما چند سال دارد، شما نیاز دارید تا با او ارتباط عاطفی عمیق و صمیمی برقرار کنید. معمولا کودکان و نوجوانانی که ارتباط بهتری با والدین خود دارند، اعتماد به نفس بالاتری نیز در زندگی خواهند داشت.

برقراری ارتباط با فرزندان شاید در ابتدا سخت و چالش برانگیز به نظر برسد، اما با دانستن اصول آن و رعایت چند قاعده ساده می‌توانید این موضوع را تمرین کنید و خانواده‌ای شاد‌تر و صمیمی‌تر داشته باشید. برقراری ارتباط با فرزندان، به خصوص نوجوانان، نیاز به رعایت اصول مشخص دارد و به صورت غریزی اتفاق نخواهد افتاد و شما به عنوان پدر و مادر، بهتر است این قواعد را آموزش ببینید.

در این مقاله، می‌خواهیم به معرفی اصول مهم در برقراری ارتباط با فرزند بپردازیم. اگر شما هم جزو آن دسته از والدین دغدغه‌مند هستید که به دنبال برقراری ارتباط موثر با فرزند خود هستند، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

برای داشتن خانواده‌ای شادتر و موفق‌تر، مشاور خانواده می‌تواند کمک بزرگی به شما کند.

 

اصول برقراری ارتباط با فرزند

این که به فرزندانمان بگوییم دوستشان داریم، به هیچ عنوان کافی نیست. برای داشتن ارتباط بهتر با فرزندان نیاز است که این عشق را به آن‌ها نشان دهیم و به فرزندانمان توجه کنیم. در ادامه 6 اصل مهم در برقراری ارتباط با فرزندان را بیان می‌کنیم:

 

ارتباط با فرزند را از کودکی آغاز کنید

برای داشتن ارتباط صمیمی با فرزند نوجوان خود، نیاز است که پایه‌های این ارتباط را از دوران کودکی بچینید. تحقیقات نشان می‌دهد که والدینی که در دوران نوزادی، وقت بیشتری را با فرزند خود می‌گذرانند، در دوران نوجوانی و جوانی نیز ارتباط موثرتری با فرزند خود خواهند داشت.

برای داشتن ارتباط بهتر با فرزند، باید از همان دوران نوزادی شروع کنید. تلاش کنید در روز حتما نوزاد خود را در آغوش بگیرید و با او وقت، هر چند کوتاه، صرف کنید. کودکان در ماه‌های اول زندگی، نیاز به ابراز محبت فیزیکی دارند و چه بهتر که این نیاز هم از سمت پدر و هم از سمت مادر تامین شود.

 

برقراری ارتباط با فرزندان نیاز به زمان دارد

اگرچه ما به عنوان پدر و مادر به صورت غریزی فرزند خود را دوست داریم و از او مراقبت می‌کنیم، اما این دوست داشتن غریزی به تنهایی کافی نیست و شما نیاز دارید تا ارتباط موثر و صمیمی با فرزند خود شکل دهید.

شکل‌گیری این ارتباط، نیازمند زمان است و نباید انتظار داشته باشید که یک شبه اتفاق بیافتد. این موضوع به خصوص در ارتباط با نوجوانان بسیار زمان‌بر خواهد بود و شما نیاز دارید تا در این راه صبوری پیشه کنید.

 

برای فرزندان خود وقت بگذارید

اگر به دنبال ارتباط خوب با فرزندتان هستید، باید برای شکل‌گیری این ارتباط تلاش کنید و با فرزند خود به صورت مرتب وقت بگذرانید. هر چقدر هم که درگیر کار و مشکلات زندگی باشید، در این بین فرصتی را خواهید یافت تا با فرزند خود به گفتگو بپردازید، او را به پارک و شهر بازی ببرید یا یک فعالیت مشترک مثل آشپزی را با هم انجام دهید.

این ارتباط مرتب و مستمر با فرزند، هر قدر کوتاه، به مرور تاثیر خود را می‌گذارد و باعث شکل‌گیری ارتباط صمیمی بین شما و فرزندتان می‌شود. فرض کنید که بدون شکل‌گیری این ارتباط، یکباره از سرکار بیایید و بخواهید فرزند خود را در آغوش بکشید. قطعا در ابتدا کودک این محبت را پس خواهد زد؛ اما اگر پایه‌های ارتباط را به مرور زمان بچینید، در نهایت رابطه شما با فرزندتان روزبه‌روز بهتر می‌شود و صمیمیت این رابطه افزایش می‌یابد.

 

تربیت فرزندان به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست و یکی از بزرگ‌ترین و چالش‌برانگیزترین دغدغه‌های هر پدر و مادری به شمار می‌رود. شما به عنوان والد، علاوه بر تهیه نیاز‌های جسمی و فیزیکی فرزندتان، باید به تربیت او نیز اهمیت بدهید و او را برای حضور در جامعه و روابط اجتماعی آماده کنید.

 

اعتماد فرزند خود را جلب کنید

اعتماد پایه و اساس هر رابطه‌ی خوبی است. برای داشتن ارتباط بهتر با فرزندتان باید در ابتدا اعتماد او را نسبت به خود جلب کنید. اعتماد فرزند نسبت به والدین از دوران نوزادی او آغاز می‌شود؛ همان هنگام که برای رفع نیاز‌های خود به شما اعتماد می‌کند و باور دارد در صورت نیاز به غذا و آب می‌تواند به شما تکیه کند.

با گذشت زمان، شما باید اعتماد فرزندتان را از روش‌های دیگری جز رفع نیازهای اولیه او بدست آورید. هنگامی که به او قول می‌دهد که بعد از کار او را به پارک می‌برید، در اصل دارید پایه‌های ارتباط و اعتماد خود و فرزندتان را می‌چینید و باید به قول خود پایبند باشید تا فرزندتان بتواند به شما اعتماد کند.

با گذشت زمان و رسیدن کودک به سنین نوجوانی، شکل اعتماد بین والدین و فرزندان تغییر می‌کند. در این مرحله شما باید اعتمادتان به فرزند را با باور به رفتار و عمل درست او نمایش دهید و کم‌کم نگاه کودکانه را از او بردارید و به شکل فردی بالغ به او نگاه کنید.

اعتماد به این معنی نیست که هرچه فرزند شما به شما بگوید باید کورکورانه باور کنید؛ بلکه در این مرحله باید اعتماد بین شما و فرزندتان به گونه‌ای شکل بگیرد که او باور داشته باشد هر کاری هم که انجام دهد، در نهایت می‌تواند به شما اعتماد کند و شما از او حمایت خواهید کرد.

 

تشویق را فراموش نکنید

کودک خود را مثل گیاهی ببینید که برای رشد و شکوفایی نیاز به مراقبت دارد. اگر می‌بینید که گیاه برگ‌های زردی دارد، قطعا به دنبال پیدا کردن دلیل آن می‌گردید و نور و آب بیشتری به گیاه می‌رسانید و هیچ وقت سر او داد نمی‌زنید یا او را سرزنش نمی‌کنید.

در برابر فرزندان خود نیز باید اینگونه عمل کنید. کودکان هر روز دیدگاه خود را نسبت به جهان اطراف تغییر می‌دهند و در این بین نیاز به حمایت و تشویق شما دارند. تشویق والدین به خصوص در دوران نوجوانی تاثیر بسیار زیادی روی شخصیت فرزند شما خواهد داشت.

 

احترام باید متقابل باشد

احترام یک اصل مهم در هر ارتباطی است؛ اما متاسفانه ما این موضوع را در برابر فرزندمان فراموش می‌کنیم و با او به گونه‌ای برخورد می‌کنیم که انگار رئیس او هستیم. شما به عنوان والد وظیفه دارید تا محدودیت‌هایی برای فرزندتان تعیین کنید؛ اما این محدودیت‌ها را باید با احترام و همدلی انجام دهید. اینگونه فرزند شما هم در زندگی یاد می‌گیرد که با دیگران با همدلی و احترام رفتار کند.

 

این‌ها از مهم‌ترین اصولی بودند که شما بعنوان والد می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا ارتباط صمیمی‌تری با فرزند دختر یا پسر خود داشته باشید. این که چقدر کودکان‌تان با شما احساس راحتی کنند و برای مشورت به سراغ شما بیایند ارتباط مستقیمی با سطح مهارت های فرزندپروری شما دارد.

منبع: برگ سبز، بهترین کلینیک روانشناسی غرب تهران