سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانواده درمانی مناسب چه کسانی است؟

خانواده درمانی یکی از تکینک‌های روانشناسی است که به بررسی مشکلات و مسائل خانوادگی و روابط بین اعضای خانواده می‌پردازد. در اغلب موارد، مشکلات یکی از اعضای خانواده می‌تواند روی تمامی اعضای خانواده تاثیر بگذارد.

در برخی از موارد نیز خانواده با بحران‌هایی روبه‌رو می‌شود که زندگی همه اعضای خانواده را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در چنین شرایطی، مشاوره فردی تک تک اعضای خانواده به تنهایی کافی نیست و نیاز است که به سراغ خانواده درمانی برویم.

خانواده درمانی، جلسات مشاوره خانوادگی است که تمام اعضای خانواده در آن حضور دارند و به کمک یک مشاور خانواده حرفه ای، به بررسی مسائل و مشکلات درون خانواده می‌پردازند. جلسات خانواده درمانی به همه خانواده‌ها کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با یکدیگر برقرار کنند و بحران‌های خانوادگی را مدیریت کنند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی جلسات خانواده درمانی بپردازیم و ضرورت خانواده درمانی و مزایای آن را بیان کنیم. اگر شما هم دچار مشکلات خانوادگی شده‌اید و به دنبال حل آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

خانواده درمانی یکی از تکینک‌های روانشناسی است که به حل مشکلات و مسائل درون خانوادگی کمک می‌کند. خانواده درمانی این امکان را به شما می‌دهد تا هر یک از اعضای خانواده مشکل را از دیدگاه خود بیان کند.

خانواده درمانی چیست؟

خانواده درمانی نوعی گروه درمانی است که به تمام اعضای خانواده کمک می‌کند تا رابطه بهتری با یکدیگر داشته باشند. هنگامی خانواده با بحران جدیدی روبه‌رو می‌شود یا رابطه میان اعضای خانواده خوب نیست و تنش بین اعضای خانواده زیاد است، خانواده درمانی کمک زیادی به برقراری ارتباط بهتر و موثر‌تر می‌کند.

از آن جایی که اعضای خانواده زمان زیادی را در کنار یکدیگر سپری می‌کنند، مشکلات و رفتارهای هر یک از اعضای خانواده، روی کل افراد تاثیر می‌گذارد. در چنین شرایطی ممکن است خانواده دچار تنش شود و اعضای خانواده نتوانند به درستی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

خانواده درمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید در محیطی امن و حرفه‌ای، با یکدیگر به صحبت بپردازید و مشاور خانواده‌ نیز در این بین، به بررسی مشکلات و ارائه راهکارها و آموزش‌هایی برای ارتباط بهتر بین اعضای خانواده می‌پردازد.

هدف از خانواده درمانی، کمک به اعضای خانواده برای درک و حمایت یکدیگر است. خانواده درمانی زمانی که خانواده با مشکلاتی مثل از دست دادن یکی از اعضای خانواده، طلاق والدین، مهاجرت روبه‌رو است می‌تواند بسیار سودمند باشد. همچنین مشکلاتی از قبیل سلامت روان یکی از اعضای خانواده یا اعتیاد یکی از افراد خانواده می‌تواند تاثیر زیادی روی زندگی تک تک افراد خانواده داشته باشد و در چنین شرایطی نیز خانواده درمانی می‌تواند سودمند باشد.

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی یک روش روانشناسی گفتگو محور است که برای توسعه و حفظ روابط خانوادگی استفاده می‌شود. هدف از مشاوره خانواده، رفع مشکلات موجود در خانواده است. این مشکلات می‌تواند مسائل احساسی، بیماری روانی هر یک از اعضای خانواده یا مشکلات رفتاری باشد.

 

مزایای خانواده درمانی

خانواده درمانی این امکان را به شما می‌دهد تا مشکل را در سطح خانواده حل کنید. در برخی از موارد وقتی شخصی برای حل مسئله و مشکلی به روانشناس مراجعه می‌کند، ریشه حل این مشکل در دست خانواده است و شخص به تنهایی نمی‌تواند از پس آن بربیاید.

به عنوان مثال، فرض کنید یکی از اعضای خانواده مبتلا به افسردگی حاد باشد. اگرچه جلسات روانشناسی و دارو درمانی کمک بسیار زیادی به کنترل و بهبود افسردگی فرد می‌کند، اما حمایت و درک خانواده نیز برای بهتر شدن حال فرد نیاز است. در چنین شرایطی، خانواده درمانی و جلسات مشاوره خانواده این امکان را به افراد خانواده می‌دهد تا درک بهتری از شرایط فرد مبتلا به افسردگی داشته باشند و همگی به او کمک کنند.

در مورد مسائلی مثل طلاق والدین یا تنش‌های بین والدین و فرزند نوجوان نیز خانواده درمانی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در جلسات خانواده درمانی، مشکل از نگاه هر یک از اعضای خانواده مطرح می‌شود. حضور مشاوره خانواده در این جلسات این امکان را به شما می‌دهد تا در محیطی به دور ازتنش و به صورت منطقی با یکدیگر به گفتگو بپردازید. مشاور خانواده نیز ناظر جلسات خانواده درمانی است و در صورت نیاز، تکنیک‌ها و روش‌های تعامل بهتر با یکدیگر را به شما آموزش می‌دهد.

 

جلسات خانواده درمانی چگونه است؟

در جلسات خانواده درمانی، همه اعضای خانواده که تمایل به شرکت در این جلسات را دارند، حضور پیدا می‌کنند. در جلسات ابتدایی، مشاور خانواده به دنبال پیدا کردن مشکل و مسئله اصلی است که خانواده برای حل آن به کلینیک روانشناسی مراجعه کرده‌اند.

خانواده درمانگر سعی می‌کند تا با تک تک اعضای خانواده صحبت کند و مشکل و موضوع مورد بحث را از دید هر یک از اعضای خانواده ببیند. در این حین، دیگر اعضای خانواده نیز می‌توانند صحبت‌ها و نظرات یکدیگر درباره مشکل را ببینند.

حضور مشاوره خانواده در جلسات خانواده درمانی، این امکان را به تک تک اعضای خانواده می‌دهد تا بتوانند در محیطی به دور از تنش، به شکل بالغانه‌ای به صحبت بپردازند. مشاوره خانواده وظیفه کنترل جلسات را به عهده دارد و این امکان را به شما می‌دهد تا در محیطی امن، صمیمی و به دور از تنش و اضطراب با یکدیگر صحبت کنید.

پس از مشخص شدن موضوع، حال نوبت به راهکار می‌رسد. با توجه به موضوع و مشکلی که خانواده برای آن مراجعه کرده است، مشاوره خانواده بهترین راهکار و تکنیک‌های حل مشکل را ارائه می‌دهد و آموزش‌های لازم درباره آن را برای اعضای خانواده مطرح می‌کند؛ در این بین ممکن است مشاوره خانواده بخواهد جلسات انفرادی نیز با هر یک از اعضای خانواده داشته باشد.

جلسات مشاوره خانواده هفته‌ای یکبار برگزار می‌شود و تعداد جلسات آن، با توجه به نوع مشکل، بین 8 الی 10 جلسه متغیر است. از آن جایی که خانواده درمانی جزو گروه درمانی به حساب می‌آید و مشاور خانواده همزمان با چندین نفر در ارتباط است، طول مدت جلسات خانواده درمانی معمولا طولانی‌تر از جلسات روان درمانی است و حدودا 40 الی 50 دقیقه طول می‌کشد

 

منبع: برگ سبز، بهترین کلینیک روانشناسی غرب تهران